Leuk om te lezen

Informatie, weetjes, tips en artikelen over de Dorpslopers of één van haar leden.
Leesvoer is hier te vinden!

 

Wim the barefoot runnerIs wim, de barefoot renner, het zwijgen opgelegd of heeft het toch iets met hardlopen te maken?

Ik, wim, zal nu vaker in groep 2 gaan lopen dan in groep 1. Lopen zij nu te hard voor mij!!?? JA en NEE……

Sommigen weten al dat ik bij het hardlopen nu aan het leren ben om continue door mijn neus in en uit te ademen. Mijn neus moet dus nu ook getraind worden.

Waarom doe ik dit? :

Gebleken is dat een tekort aan CO2 in het lichaam de opname van zuurstof in het lichaam verminderd. Bij een mond in-mond uit en neus in –mond uit ademhaling verdwijnt er teveel CO2 uit het lichaam waardoor er een tekort aan zuurstof in de cellen ontstaat. Hierdoor ontstaan vele ziektes. Co2 is een hulpstof nodig voor opname van zuurstof en geen afvalstof zoals men overwegend denkt.

Ademen doen we 20.000 keer op een dag. Eten 3 keer. Door gezond voedsel te eten kun je al veel gezondheidsresultaten behalen. Met ademen daarbij dus heel veel….

Een Russische arts/wetenschapper Buteyko heeft dit ontdekt. Als je zijn ademhaling volgens zijn methode volgt, zeer veel ziektes kunnen genezen. Veel successen zijn behaald bij mensen met Astma, hyperventilatie, kanker, diabetes etc. Een verdere uitleg voert te ver. Daarom voor geïnteresseerden hier de website www.buteyko-instituut.nl een gespecialiseerde therapeut is een noodzaak.

In het begin zal ik minder hard lopen dan voorheen maar dit kan na een goede neustraining verbeteren. Als ik het niet probeer zal ik het niet weten.

Een tip nog…. Als je snurkt of ‘s nachts de neusademhaling wilt trainen…. Plak je mond dicht met tape dan adem je in je slaap door de neus. Voordeel is ook dat je niet meer praat en snurkt in je slaap en dus je geheimen je geheimen blijven. ;-). Hierdoor stijgt je CO2 en daardoor de opname van zuurstof.

Dus als ik een tijdje zwijgzaam ben als ik naast je loop, heeft dat niets te maken met jou maar alles met willem de zwijger.

Groeten van wim van den assum

www.zerofield.nl

Plogging is de nieuwe Zweedse hardlooptrend voor een beter milieu

Een combinatie tussen joggen en afval rapen

Plogging is een nieuwe trend uit Zweden die jouzelf en het milieu ten goede komt. Het idee is simpel, maar kom er maar eens op. Plogging combineert hardlopen met afval opruimen. Zonder een afvalzak in je handen hoor je er als hardloper niet meer bij in Zweden.

Eerste even over de achterliggende betekenis van het woord plogging. Dit is een samenvoeging van de woorden ‘plocka’ (pakken in het Zweeds) en ‘joggen’. Als je in Zweden bent zie je het daadwerkelijk om je heen; hardlopers die even bukken en afval opruimen in een prullenbak of verzamelen in een meegenomen vuilniszak.

Top, laat die trend maar snel overwaaien. Want deze manier van hardlopen is misschien nog wel beter dan gewoon joggen. Een intervaltraining heeft namelijk aardig wat voordelen, waaronder een snellere vetverbranding en een hogere lactaatdrempel (je raakt minder snel verzuurt). Daarentegen is het ook blessuregevoeliger.

Fartlek als basis van plogging

Het is dan ook de basis voor een andere hardlooptechniek uit Zweden, de fartlek-training. Dit is een bewust ongestructureerde training, waarbij het terrein en de omgeving bepalen wanneer en hoe je wisselt van tempo. Vanuit deze training is het plogging dan ook ontstaan.

Ademhalen. Het gaat vanzelf. Je denkt er nauwelijks bij na als je het doet. Maar soms ben je tijdens het hardlopen alleen maar aan het hijgen en puffen.

De woensdagochtendtraining van vandaag was heftig.

door: Dorpsloper Wim van den Assum

Hierbij een verslag van mijn ommezwaai naar zo natuurlijk mogelijk hardlopen.

Hoe strik je de veters van je hardloopschoenen

Tips hoe je je veters kunt strikken als je op bepaalde plaatsen pijn of ongemak aan je voeten ervaart.

60 kilometer lopen in mijn 60e levensjaar

verslag door Leo van Avendonk, 
april 2013

(geschreven door Jeanette Fluit)

Januari 2013

De  Dorpslopers, ze bestaan alweer ruim 6 jaar.

interview door: Jeanette Fluit, dit artikel is eerder verschenen in de Uitstraling

Januari 2012

Te zwaar en zonder conditie. Net opnieuw moeder van haar tweede kindje vond Mieke Snelders dat er iets moest gebeuren. Zo kon het niet langer. En er gebeurde vervolgens héél veel.

De hele winter zijn ze verstopt in schoenen en laarzen

Donker, vochtig, warm. Als de zomer nadert, komen de voeten weer tevoorschijn.

Drink 2-3 uur voor de training of het sporten 500-700 ml water en een kwartier voor de start nog eens 200-350 ml.

De Vereniging voor Sportgeneeskunde heeft 10 punten opgesteld waar de sporter op moet letten bij sporten met een griep.

De voordelen van het gebruiken van de juiste hardloopkleding die hoort bij het jaargetijde mag je niet onderschatten.